برگزیده نشان مشهد الرضا (ع) در سال ۱۴۰۲: این رویداد فضایی برای معرفی افراد سرآمد است هوای امروز مشهد، برای گروه‌های حساس ناسالم است (۳ دی ۱۴۰۳) | برای مقابله با آلودگی هوا باید برنامه‌محور پیش برویم افزایش چشمگیر آلاینده‌ها در مشهد | هوای کلانشهر مشهد امروز هم آلوده است (۳ دی ۱۴۰۳) هشدار خودمراقبتی برای شهروندان کلانشهر مشهد صادر شد | مشهدی‌ها ماسک تنفسی بزنند (۳ دی ۱۴۰۳) «کافه بازی»، «کافه علم» و «کافه کارآفرینی» ویژه دختران مشهدی احداث می‌شود شهردار مشهد: بوستان‌های «بهشت» و «آفتاب» ویژه بانوان به زودی به بهره‌برداری می‌رسد مبدا تعیین مسافت شهر مشهد از سایر شهر‌ها کجاست؟ چهارمین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در مشهد مقدس برگزار می‌شود نشان مشهدالرضا(ع) باعث رونق فعالیت‌های مردمی و جهادی می‌شود لزوم معرفی مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی دنیا روزشماری وقایع انقلاب اسلامی در مشهد، از اول تا چهارم دی‌ماه ۱۳۵۷ (بخش اول) | بیمارستان شاه‌رضا، پایگاه انقلاب مشهد آغاز هفته ملی مشهد با اجرای برنامه‌های ویژه فرهنگی، هنری و گردشگری جذب ۲۱ بانوی آتش‌نشان در مشهد ابلاغ برنامه‌های استقبال از بهار ۱۴۰۴ در مشهد از نیمه دی‌ماه هوای کلانشهر مشهد، همچنان آلوده است (۲ دی ۱۴۰۳) ناصحی: رویداد نشان مشهد الرضا(ع) باید در سطح ملی و بین المللی دیده شود نشان مشهد الرضا(ع)؛ فرصتی برای آشنایی نسل آینده با چهره‌های تاثیرگذار اقتصادی مشهد برگزاری اولین نشست کارگروه زیارت شورای عالی استان‌های کشور اختصاص ۱۳۰ تاکسی ون به تاکسیرانی مشهد (۲۸ اذر ۱۴۰۳) یادگارهای کوهسنگی مشهد در دل سازه‌های شهر حل اختلاف میان وزارت کشور و ایران‌خودرو بر سر ۹۰ تاکسی ون شهرداری مشهد
سرخط خبرها

 وزیر راه و شهرسازی در مشهد: چین راه اندازی قطار سریع السیر مشهد – تهران را بر عهده می‌گیرد

  • کد خبر: ۱۳۱۶۴۰
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
 وزیر راه و شهرسازی در مشهد: چین راه اندازی قطار سریع السیر مشهد – تهران را بر عهده می‌گیرد
وزیر راه و شهرسازی گفت: طی مذاکرات و تفاهم انجام شده، قرار است چینی ها، مطالعه اولیه برای راه اندازی قطار سریع السیر مشهد – تهران با مقیاس ۳۲۰ کیلومتر در ساعت را ظرف ۲ ماه آینده انجام دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، رستم قاسمی روز پنجشنبه در نشست اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با شهردار و اعضای شورای شهر مشهد افزود: راه اندازی قطار سریع السیر مشهد – تهران مورد تاکید مقامات ارشد نظام بوده و طی کمتر از یک ماه گذشته مصوبه‌ای در این زمینه داده اند لذا این طرح در اولویت طرح‌های ریلی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان این که قرار است تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل کشور انجام گیرد ادامه داد: کشور چین در حوزه ساخت قطار سریع السیر رتبه نخست دنیا را دارد و هم اینک ۳۶ هزار کیلومتر قطار سریع السیر در چین ساخته شده است.

قاسمی، کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و وزارت راه و شهرسازی را یکی دانست و گفت: این دو مجموعه می‌توانند در کنار هم نیاز‌های کشور را تامین کنند و اعضای کمیسیون به تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل کشور کمک شایانی می‌کنند.

وی به سفر اخیر خود به پاکستان اشاره و اضافه کرد: با وزیرانی که در پاکستان دیدار کردم درخواست همه آن‌ها افزایش پرواز‌ها از پاکستان به مشهد بود و هم اینک نیز ۳۸ پرواز در هفته از پاکستان به مشهد و بالعکس انجام می‌شود از این رو طبق توافقات انجام شده، محدودیتی در پرواز‌های پاکستان به مشهد نخواهد بود، زیرا امام رضا (ع) مورد علاقه شیعه و سنی است.

وزیر راه و شهرسازی به مشکلات جاده‌های زمینی و ناوگان این بخش اشاره کرد و گفت: ۲۲۰ هزار کیلومتر جاده در کشور داریم که نیاز به نگهداری و گاه بازسازی دارند، اما حتی یک ریال هم بودجه در وزارت راه و شهرسازی برای نگهداری از این راه‌ها در نظر گرفته نشده است.

قاسمی افزود: مشهد شهری بین المللی و متعلق به همه مردم جهان است و باید مسیر‌های تردد زائران به سمت مشهد بیشتر مورد توجه قرار گیرد، هرچند پرواز‌های زیادی به سمت مشهد صورت می‌گیرد، اما کافی نیست و هنوز برخی استان‌ها و شهرستان‌ها از عدم راه اندازی پرواز مستقیم به مشهد گلایه دارند که نتوانسته ایم هفته‌ای یک پرواز را به سمت مشهد برای آن‌ها ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد تحول در سیستم حمل و نقل کشور، تعدادی از واگن‌های فرسوده را از دور خارج کرده ایم و علاوه بر از رده خارج کردن واگن‌های فرسوده، ۴۰۰ تا ۵۰۰ واگن باری جدید نیز به ظرفیت واگنی کشور اضافه شده است.

وزیر راه و شهرسازی مساله جدی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور را لوکوموتیو دانست و گفت: سرعت قطار‌های ما بسیار پایین است و عمر بسیار بالایی دارند، از سوی دیگر شرایط جدیدی در منطقه خاورمیانه برای ایران به وجود آمده که نیاز به تحولات و تغییرات جدی در حوزه حمل و نقل را جدی می‌سازد.

قاسمی افزود: طبق توافقنامه‌ای که با کشور‌های همسایه امضا شده است، ایران می‌تواند مسیر جابه جایی ۲۰۰ میلیون تن بار باشد، زیرا همه قبول دارند که ایران بهترین مرکز برای ترانزیت است و موقعیت ژئوپلتیکی دارد و هم اینک هفته‌ای دو یا سه بار قطار مستقیم از روسیه وارد ایران می‌شود و حجم دالان‌ها (کریدورها) در ایران ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی است که باید هر طور شده سرعت سیر در آن‌ها افزایش یابد.

وی اضافه کرد: ۱۶۰ هزار کامیون در کشور فرسوده شده است و آن‌هایی که هزینه زیادی دارند و سوخت زیادی مصرف می‌کنند باید از رده خارج شوند و از سوی دیگر تردد‌های ترانزیتی مستقیم بین روسیه و ایران در حال انجام است از این رو نوسازی ناوگان زمینی کشور ضروری است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: انجام کار‌های بزرگ در حوزه حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی کشور بدون همراهی مجلس شورای اسلامی ممکن نیست و برای این حوزه باید فکری بنیادی کرد.

قاسمی افزود: هم اینک قطار از چین می‌آید و از طریق ایران به سمت دالان‌های (کریدورهای) ترکیه حرکت می‌کند و این از دیگر فرصت‌های ماست که اگر به آن توجه نکنیم از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به این که برنامه تحول در بخش حمل و نقل کشور با اختصاص ۲۰ میلیارد دلار اجرا خواهد شد ادامه داد: پارسال توافقی با دوستان چینی به امضا رسید که بخشی از دالان‌های (کریدورهای) ایران با بهره گیری از پیمانکاران ایرانی ساخته شود.

او همچنین با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن و این که مشکل تامین زمین تقریبا در اکثر شهر‌های کشور حل شده است افزود: برای ساکنان مشهد قرار است ۳۰ هزار واحد از محل طرح نهضت ملی مسکن ساخته شود که طی توافق انجام گرفته با آستان قدس رضوی، زمین تامین شده است و ظرف چند روز آینده کلنگ عملیات اجرایی آن به زمین زده می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->